Jak założyć firmę w Niemczech ?

Założenie firmy w Polsce jest bardzo proste, ponieważ wystarczy przedłożyć tylko odpowiedni wniosek (osobiście lub online) i poczekać na jego rozpatrzenie. Sprawa ma się jednak nieco inaczej, jeśli chodzi o zakładanie firmy poza Polską, np. w którymś z europejskich krajów. Pewnie wiele razy zastanawiałeś się jak założyć firmę w Niemczech i jak długo trwa taka procedura. A może właśnie rozmyślasz nad podjęciem pierwszych kroków w tym kierunku, ale wciąż nie wiesz od czego należy zacząć i boisz się, że nie dasz sobie rady?

Wiemy, że to trudna decyzja, ponieważ mimo że zakładanie firmy w Niemczech jest możliwe i dostępne dla każdego, to wiąże się z większym wysiłkiem niż ten, który musiałbyś włożyć decydując się na prowadzenie działalności w  naszym kraju. Wiele osób zniechęca się zanim pozna jeszcze procedurę działania i postanawia zrezygnować ze swoich planów podbicia rynku niemieckiego.

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszych porad przekonasz się, że zakładanie firmy w Niemczech nie jest tak trudne jak mogłoby się wydawać, i wcale nie wymaga kilkudziesięciu miesięcy mozolnej pracy.

Zacznijmy od początku… Jak założyć firmę w Niemczech? Kto może to zrobić?

Ze względu na to, że zarówno Polska, jak i Niemcy są członkami Unii Europejskiej, nie ma najmniejszych przeciwwskazań, aby obywatel naszego kraju rozpoczął tam swoją działalność. Dokumentów, które należy złożyć nie ma wcale tak wiele, jak mogłoby się wydawać. Wszystko zależy jednak od konkretnej branży, ponieważ wytyczne są inne, np. dla rzemieślników, a inne dla handlowców czy osób specjalizujących się w wolnych zawodach (jak lekarz, prawnik czy psycholog).

Jeśli chodzi o osoby, które mogą założyć firmę w Niemczech to jest to każdy, kto spełnia wymagania dotyczące danego typu działalności. Właściwie w tym względzie niemieckie zasady nie różnią się niczym od polskich. Na początku musisz zdecydować się czy Twoja działalność będzie jednoosobowa czy też razem ze wspólnikiem/wspólnikami prowadzić zamierzasz spółkę. Decydując się na którykolwiek z tych typów musisz pamiętać, że każdy z nich ma konkretnie określone wymagania, które będziesz musiał spełnić. Dotyczą one m.in. funkcji poszczególnych osób czy finansów.

Co ciekawe, wbrew powszechnemu mniemaniu założenie firmy w Niemczech nie wymaga meldunku na jego terenie,  chociaż posiadanie go znacznie ułatwia wiele kwestii. Jeśli go nie posiadasz musisz liczyć się z tym, że nie będziesz mógł korzystać z niemieckiego systemu podatkowego oraz z ulg, które przysługują przedsiębiorcom zameldowanym.

Jak założyć firmę w Niemczech szybko i skutecznie?

Po pierwsze musisz znaleźć odpowiedni lokal. W zależności od rodzaju działalności i jej skali, firma musi mieć siedzibę odpowiadającą konkretnym wytycznym. W niektórych przypadkach może być to nawet mieszkanie, jednak wszystko zależy od tego czym będziesz się zajmować, czy będziesz zatrudniać pracowników oraz jakie dochody będziesz czerpać ze swojej działalności.

Po drugie zdecyduj czy chcesz się zameldować. W większości sytuacji meldunek jest bardzo przydatny, ponieważ pozwala na traktowanie na równi z innymi przedsiębiorcami w kraju i przede wszystkim decyduje o możliwości pełnego prowadzenia działalności na terenie Niemiec. Szczególnie ważny jest on wtedy, gdy chcesz korzystać z ulg i niemieckiego systemu podatkowego.

Kolejny krok to rejestracja działalności.  Firma w Niemczech powstaje wtedy, gdy zarejestrujesz ją w urzędzie do spraw działalności gospodarczej lub w urzędzie gminy odpowiednim dla miejsca zarejestrowania firmy. Można to także zrobić za pomocą formularzy online lub drogą pocztową, jeśli nie chcesz lub nie możesz udać się osobiście do placówki. W przypadku rejestracji internetowej konieczny jest podpis elektroniczny. Bez niego nie ma możliwości, aby dokumenty zostały rozpatrzone pozytywnie. Zwykle rejestracja trwa kilkanaście minut i  dokumenty potwierdzające jej rozpoczęcie są wydawane od razu. Co najważniejsze zaraz po rejestracji automatyczne powiadamiane są inne urzędy, które muszą otrzymać informację na temat rozpoczęcia nowej działalności (m.in. urząd skarbowy czy statystyczny), więc Ty nie musisz martwić się o dopełnienie takiego obowiązku. Koszt rejestracji to około 20€.

W kroku czwartym konieczne jest zgłoszenie się do urzędu skarbowego i wypełnienie odpowiednich formularzy, które są wymagane dla danej działalności. Na podstawie tych informacji zostanie Ci przydzielony numer płatnika. Następna rzecz, którą otrzymasz zakładając firmę w Niemczech to numer statyczny, który przydzieli Ci Urząd Statystyczny Kraju Związkowego.

Ostatni krok natomiast to ubezpieczenie. Jeśli chodzi o działalności jednoosobowe, nie ma obowiązku opłacania ubezpieczenia emerytalno-rentowego, ale wymaga się opłacania ubezpieczenia zdrowotnego i opiekuńczego.

Zakładanie firmy w Niemczech – jakie dokumenty musisz złożyć?

  • Informację o adresie rejestracji działalności
  • Kopia dowodu osobistego/paszportu

Wiele osób nie może uwierzyć, że to wystarczy i że firma w Niemczech może zostać otwarta tak sprawnie. Często jednak zdarza się, że faktycznie tylko tyle wystarczy. Oczywiście te dwa dokumenty to absolutna baza, ponieważ cała reszta zależy od tego jaki rodzaj działalności będziesz prowadzić.

Ewentualnie, dla niektórych branż, konieczne będzie także złożenie:

  • Zaświadczenia o wpisie do rejestru handlowego/izby rzemieślniczej
  • Zaświadczenia o przyznaniu koncesji/zezwolenia
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Potwierdzenie zameldowania, gdy chcesz rozliczać się na niemieckich zasadach opodatkowania
  • Umowa najmu lokalu

Firma w Niemczech – czy to takie proste?

Zakładanie firmy w Niemczech wydaje się być bardzo proste. Faktycznie jest to proces spójny, którego przeprowadzenie nie wymaga zbyt dużej wiedzy na temat prawa czy gospodarki niemieckiej.

Jednak późniejsze jej prowadzenie może dostarczyć wielu problemów, związanych nie tylko ze sprzedażą, produkcją czy zdobyciem pracowników, ale także związanych z samymi zasadami obowiązującymi niemieckich przedsiębiorców. Właśnie dlatego warto jest rozpocząć działalność od różnego rodzaju warsztatów i szkoleń, które organizowane są przez delegatury niemieckich urzędów, zajmujące się wsparciem rozwoju przedsiębiorców zarówno z Niemiec, jak i z innych krajów.

Dobrze jest czerpać wiedzę u źródła, ponieważ zawiłości podatkowe, którymi charakteryzuje się założenie firmy w Niemczech, skrupulatność urzędników w sprawdzaniu kroków podejmowanych przed przedsiębiorców oraz późniejsze prowadzenie sprzedaży, potrafią dać solidnie w kość.

Dobrze prosperująca firma w Niemczech to znana firma!

Oczywiście sprzedając produkty czy usługi w Niemczech musisz mieć świadomość, że promowanie swojej marki to absolutna konieczność. Wynika to z faktu, że tamtejszy rynek jest znacznie większy niż ten polski, a co za tym idzie również konkurencja jest wysoka i trudniej jest się przebić. Jako szef konkretnego przedsiębiorstwa z pewnością nie będziesz miał czasu na to, aby rozwinąć dział reklamy w taki sposób, aby prężnie funkcjonował i pracował dla Twojej marki każdego dnia. Szczególnie na początku jest to bardzo trudne do zrobienia. Znając problemy młodych przedsiębiorców w Niemczech oferujemy kompleksową opiekę nad marketingiem firmy i pomoc w reklamie oraz sprzedaży produktów czy usług. Co możemy Ci zaoferować?

Przede wszystkim możemy dać Ci pewność, że Twoja firma stanie się rozpoznawalna w konkretnej branży i nikt nie ominie jej podczas poszukiwań konkretnych produktów. Oprócz tego:

  • damy Ci opiekę doświadczonych w pozycjonowaniu w Niemczech specjalistów, którzy podejdą do Twojego przypadku indywidualnie.
  • Stworzymy Ci sklep internetowy lub stronę, które nie tylko będą seo friendly, ale przede będą użyteczne dla osób je odwiedzających.
  • Napiszemy treści i profesjonalnie je przetłumaczymy
  • Zastosujemy linkbuliding na witrynach tematycznych bezpośrednio nawiązujących do branży, w której działasz, a co za tym idzie przynoszący tylko faktycznie zainteresowanych Klientów oraz efekty w postaci lepszych pozycji.
  • Kompleksowo stworzymy i poprowadzenie kampanię Google Ads, która bez zwłoki pozwoli Ci dostać się na szczyt wyszukiwań w Google.

Zakładanie firmy w Niemczech to jedno, ale dbanie o jej wizerunek to zupełnie inna sprawa, którą warto oddać w ręce profesjonalistów. Zapewniamy, że dzięki naszym działaniom Twój produkt lub usługa stanie się dobrem rozchwytywanym przed Klientów.

Firma w Niemczech może być przyszłością świetlaną lub taką, która przysporzy tylko problemów i siwych włosów na głowie. Właśnie dlatego zanim ją założysz musisz dobrze się do tego przygotować (m.in. kompletując wszystkie dokumenty, dobrze przeliczając budżet lub zatrudniając osoby, które w pełni zajmą się księgowością oraz marketingiem). Solidne przygotowanie i dokładne przeanalizowanie tematu zakładania firmy w Niemczech oraz plusów i minusów takiego rozwiązania, pozwoli Ci na zbudowanie pewności siebie nie tylko w biznesie niemieckim, ale we wszystkich relacjach, które będziesz musiał zbudować z kontrahentami.

Wypozycjonujemy Twoją firmę w GOOGLE.DE – napisz do nas !